Als trainer/coach vind ik het heel leuk om mensen verder te helpen, dingen in gang te zetten. En tegelijkertijdkijk ik óók naar het grotere geheel. Dat begon al heel jong, toen ik als dertienjarig meisje kinderen schaatsles gaf op de ijsbaan in Utrecht. Hartstikke leuk dat training geven, maar al gauw vond ik dat de organisatie beter kon. Voor ik het wist was ik niet alleen trainer, maar ook coördinator van de schaatsschool. Ik deed van alles: evenementen organiseren, kinderen indelen in op niveau, jaarplanningen maken, en ik begeleidde andere schaatstrainers en hielp hen met de invulling en opbouw van trainingsprogramma’s. En dat had effect! We gingen in 4 jaar tijd van 20 kinderen tot 100 kinderen. Ik heb nog steeds profijt van de ervaringen die ik daar opdeed als tiener. Mogelijkheden en verbeterpunten zien zit sindsdien stevig in mijn dna verankerd.
Ook tijdens mijn opleiding op de PABO merkte ik dat ik dat ik niet alleen naar het kind zelf keek, maar ook naar zijn omgeving. Welke invloed heeft de context op leren en ontwikkelen? Waarom is het op de ene school zoveel beter georganiseerd dan op de andere school? Een studie op het gebied van cultuur, organisatie en management was dus een logische volgende stap. Hier leerde ik welke invloed cultuur heeft op het gedrag van mensen. Toen ik startte als trainee bij een consultancybureau werd ik nog nieuwsgieriger naar waarom mensen dingen doen zoals ze doen. Ik besloot een driejarige opleiding trainer/coach te doen in Transactionele ontwikkeling (TA) om meer te leren over persoonlijkheidsleer en hoe mensen zich gedragen, communiceren en omgaan met veranderingen.
Sinds 2013 werk ik als zelfstandig trainer, coach & consultant. Ik geloof dat alles draait om autonomie, verantwoordelijkheid en het zelfsturend vermogen van mensen binnen de context waarbinnen zij leven en werken (groepen zoals het gezin, het (sport)team en organisaties). Geen enkel mens of situatie is hetzelfde. Dat maakt dat ik nog steeds vind dat ik het leukste vak heb dat er op de wereld bestaat!